Mad og måltider

Nogle børn spiser morgenmad hjemmefra, mens andre børn først er sultne, når de er kommet i institution. Hvis dit barn skal spise efter det er afleveret hos os, skal du selv medbringe morgenmaden. Hvis du er i tvivl om, hvilken slags mad der er egnet, kan du altid spørge personalet til råds.

Fru Hansens Kælder leverer frokostmåltidet til alle Egedals kommunale institutioner, og vi har to dygtige køkkenassistenter, der tilbereder måltidet.

Dit barn medbringer selv formiddags- og eftermiddagsmad, som opbevares i køleskabe indtil brug.

Institutionens forældre stemmer hvert andet år om frokostordningen. I kan læse mere om valg af frokostordning på kommunens hjemmeside.

I Havrevænget er måltidet en pædagogisk aktivitet på linje med de øvrige aktiviteter. Under måltidet understøtter vi dit barns sociale kompetencer og relationer eksempelvis ved at planlægge, hvem dit barn sidder ved siden af ved bordet. Vi øver også børnene i at vente på tur.

Vi understøtter dit barns sproglige udvikling ved at tale sammen under måltidet, vi sætter nye ord på, og vi lærer dit barn at italesætte ønsker, eksempelvis ”må jeg bede om mere mælk”. Motorikken udvikles ligeledes under måltidet. Måltidet bliver også brugt til at tale om sund kost og hvad kroppen har brug for.

Sukkerpolitik

I Havrevænget har vi stor fokus på børns sukkerindtag. I samråd med forældrerådet er der vedtaget en sukkerpolitik, som gør, at den enkelte forælder selv har overblikket over, hvor meget sukker barnet indtager. Politikken gælder for mad og drikke, der serveres af personalet i institutionen. Politikken går i sin enkelthed ud på, at der til dagligt ikke serveres sukkerholdige mad- eller drikkevarer. Dette gælder også til børnefødselsdage, hvor der deles ud. Kun ved ganske særlige lejligheder serveres mad og drikke indeholdende sukker, og kun i små mængder.

Indholdet af formiddags- og eftermiddagsmad er forældres eget ansvar, men vi opfordrer til, at der også her tænkes i sunde, mættende madvarer og postevand i drikkedunken. Hvis vi oplever, at dit barn ikke får den næring, det har brug for, gennem formiddags- og eftermiddagsmaden, tager vi initiativ til et samarbejde med jer forældre omkring dette.

Dokumenter mediebibliotek