De første uger

Det er vigtigt aller først at få grundlagt nogle gode relationer til dit barn samt skabe et trygt miljø, så det bliver en positiv oplevelse at gå i Havrevænget. I den første tid efter dit barn er startet i institution, vil det være naturligt, at adskillelsen fra dig kan fylde en del. Dette kan blandt andet vise sig ved, at dit barn bliver ked af det ved afleveringen. Det er en naturlig reaktion, og vi er meget opmærksomme på at give dit barn den følelsesmæssige omsorg og nærvær til at hjælpe ham eller hende med at være i de svære følelser.

Den gode overgang fra hjem til dagtilbud hænger i høj grad sammen med en god og ærlig dialog mellem jer forældre og os personale. Det er vigtigt, at I forældre er ærlige omkring jeres forventninger og følelser, så vi som personale kan imødekomme disse bedst muligt.

Det er forskelligt fra familie til familie, hvor lang tid I kan sætte af til jeres barns opstart. Ved opstart lægger vi sammen en plan for indkøringen, så både jeres barn og jeres egne behov tilgodeses. De fleste forældre sætter omkring 2 uger af til opstarten af et vuggestuebarn og kortere tid til børnehavebørn. Vi anbefaler gerne kortere dage, så længe det er muligt.

Når I besøger Havrevænget vil I sammen med stuepædagogen aftale konkret, hvordan det gøres i jeres barns tilfælde samt hvilke ting, der skal medbringes hjemmefra, da det varierer i forhold til barnets alder og behov.